Asiakastyytyväisyyskyselyn 2024 tulokset

Kruunuvuorenrannan jätteen putkikeräys Oy:n (Rode) järjestämä asiakaskysely toteutettiin 11.- 30.11.2024 välisenä aikana. Vastauksia saatiin yhteensä 166. Kiitokset kaikille kyselyyn vastanneille!

Kruunuvuorenrannan Roden jätepalveluihin ollaan vastausten perusteella varsin tyytyväisiä. Yli puolet vastaajista antoi Roden jätepalveluille yleisarvosanaksi 4/5 . Lisäksi yli puolet vastaajista oli sitä mieltä, että Rode helpottaa kierrätystä ja putkikeräyksen käyttö on sujuvaa.  Lajitteluhuoneiden käytössä sen sijaan haasteita aiheuttavat erityisesti niiden epäsiisteys ja ylimääräinen, sinne kuulumaton tavara. Edelliseen kyselyyn verrattuna suurempi osa vastaajista oli sitä mieltä, että Roden jätepalvelut ovat parantuneet viimeisen vuoden aikana.

Yli 51 % vastaajista antoi yleisarvosanaksi neljä ja n. 18 %  vastaajista antoi korkeimman arvosanan eli viisi. Annettujen yleisarvosanojen keskiarvo oli 4,08 (edellsessä v. 2022 kyselyssä 3,69).

Vastaajista n. 71 % oli joko täysin tai osittain sitä mieltä, että Rode helpottaa kierrätystä. Noin 14 % vastaajista oli asiasta eri mieltä. Lähes 76 % oli joko täysin tai osittain sitä mieltä, että putkikeräyksen käyttö on sujuvaa, mutta noin joka viides vastaaja oli eri mieltä. Noin puolet vastaajista koki ongelmia putkikeräyksen kanssa ja toinen puoli ei. Suurimpina kritiikin aiheina olivat erityisesti tukokset ( n. 28 % vastauksista) ja luukut (n. 26  %) , jotka  eivät avaudu sekä se, että putket ovat jostain syystä epäkunnossa (n. 13 %).

Lajitteluaktiivisuus on yleisesti ottaen korkea kaikilla Kruunuvuorenrannassa kerätyillä jätejakeilla (85-90 %) ja se on myös noussut edellisestä kyselystä. Yksikään vastaajista ei käyttänyt pelkästään sekajätteen putkikeräystä tai lajitteluhuoneen sekajäteastioita, vaan lajitteli jätteensä ainakin joiltain osin. Aktiivisimmin lajitellaan putkikeräykseen menevät jätejakeet, lukuun ottamatta paperia.

Noin 83 % vastaajista lajitteli kaikki sekä jäteputkella että lajitteluhuoneissa kerättävät jätejakeet. Näin tekevien osuus oli noussut edellisestä kyselystä peräti n. 17 prosenttiyksikköä.

Vastaajista reilu enemmistö, peräti kolme neljästä vastaajasta (75,3 %) oli täysin tai osittain samaa mieltä, että lajitteluhuoneiden käyttö on sujuvaa. Noin joka viides (18,7 %) vastaaja kuitenkin oli asiasta eri mieltä.

Kun kysyttiin, onko lajitteluhuoneiden kanssa ollut ongelmia, reilu enemmistö (67,1 %) vastasi ei.  Kuitenkin ongelmiakin oli ilmennyt, suurimpina lajitteluhuoneen siivottomuus (n. 31 %), ja ylimääräiset jätteet, kuten huonekalut, patjat, sähkö- ja elektroniikkaromu (n. 28 %).

Vastaajista noin lähes 14 % oli sitä mieltä, että Kruunuvuorenrannan Roden toiminta on parantunut edelliseen vuoteen verrattuna (edellisessä kyselyssä vastaava luku oli n. 11 %). Vastaajista noin 55 % (edellisessä kyselyssä 58 %) koki Roden toiminnan pysyneen samana. Noin 10 %:n mielestä toiminta oli huonontunut (edellisessä kyselyssä vastaava luku oli n. 15 %).  Reilu viidennes vastaajista (n. 21 %) ei ollut asunut alueella tarpeeksi pitkään huomatakseen eroa (edellisessä kyselyssä heitä oli 16 %).

Roden jätepalvelusta vastaajat saivat eniten tietoa isännöitsijän tai taloyhtiön kautta joko sähköpostitse tai paperitiedottein (vastauksista lähes 21 %) . Kruunuvuorenrannan oma Facebook-sivu koetiin toiseksi tärkeimmäksi tiedonlähteeksi (19,5 % vastauksista) Lajitteluhuoneen tiedotteista tietoa saa joka kuudes vastaaja (n. 15 %). Lähes yhtä tärkeäksi koettiin taloyhtiön infotaulu tai porrasnäyttö (n. 12 %). Roden oma Facebook-sivu mainittiin vajaassa 5 %:ssa vastauksista, kun edellisessä kyselyssä luku oli 5,2 %.

 

Kehittämiskohteet

Kehittämiskohteina nähtiin erityisesti kaikenlainen tiedottaminen ja opastaminen sekä lajitteluhuoneiden että syöttöasemien osalta (vastaajista yli 28 %). Kierrätyspäivien  lisääminen ja niiden kehittäminen koettiin myös tärkeiksi (n. 23 % vastaajista). Valvontaa ja sanktioita toivoi n. 8 % vastaajista. Vastauksista 6 %:ssa toivottiin myös, että lajitteluhuoneiden ohella olisi erillisiä kierrätyshuoneita tai järjestettäisiin kirppispäiviä, jolloin käyttökelpoinen tavara pääsisi kiertoon. Kodissa tapahtuvan lajittelun helpottamiseksi toivottiin myös lajitteluastioiden kehittämistä (5 % vastaajista).

Näiden palautteiden ja kehittämiskohteiden lisäksi asiakaskyselyssä saatiin useita muitakin palautteita, joissa käsiteltiin erilaisia putkikeräykseen ja lajitteluhuoneisiin liittyviä haasteita sekä kehitysehdotuksia niihin. Käymme läpi kaikki palautteet ja pyrimme kehittämään palveluamme niiden perusteella.